Avocații vor putea presta mai ușor servicii privind actele de stare civilă ale clienților lor. Legea 271/2024 a fost publicată în Monitorul Oficial Partea I nr. 1099 din 04 noiembrie 2024 și va intra în vigoare începând cu 07.11.2024. Legea simplifică forma mandatului dat avocatului pentru a obține certificate/extrase de acte de stare civilă și pentru reprezentarea în procedura de schimbare de nume pe cale administrativă.
Legea facilitează astfel accesul la autorități a avocatului și aduce avantaje mai ales cetățenilor români din diaspora care aveau nevoie de servicii avocațiale privind actele de stare civilă în țară. Până acum aceștia trebuiau să dea o procură notarială ori consulară unui avocat pentru a face demersuri administrative de obținere certificate ori extrase (simple sau multilingve) de acte de stare civilă sau proceduri de schimbare de nume. Obținerea procurii notariale ori consulare presupunea costuri semnificative pentru cetățenii dinafară, incluzând și transmiterea ei în țară la cabinetul de avocat.
De acum înainte nu mai este nevoie de o astfel de procură pentru avocat, fiind suficientă semnarea (chiar și pe cale online/electronică) a contractului de asistență juridică cu avocatul. În baza acestui contract de asistență juridică avocatul își va întocmi împuternicirea avocațială în care va menționa expres mandatul dat de client, și anume reprezentarea și domicilierea procedurală privind obținerea de certificate de stare civilă sau extrase de pe acte de stare civilă.
Tot în baza contractului avocațial, avocatul își va întocmi împuternicirea avocațială în care va menționa expres mandatul dat de client, adică reprezentarea și domicilierea procedurală în procedura de administrativă de schimbare de nume, dacă va dori acest serviciu de la avocat. În privința acestei proceduri de schimbare de nume avocatul este obligat să prezinte și legitimația vizată la zi și copie după actul său de identitate, fiind o procedură mai strictă.
Așadar mandatul dat avocatului va fi suficient dacă va fi exprimat în contractul de asistență juridică încheiat de client cu acesta. În baza contractului și în limitele mandatului dat de client, avocatul va emite împuternicirea avocațială care va ține loc, sau altfel spus va înlocui, procura notarială ori consulară. Clientul nu mai trebuie să dea procură notarială ori consulară avocatului, fiind suficientă încheierea/semnarea contractului avocațial. După încheierea/semnarea acestui contract cu avocatul, acesta va începe demersurile discutate cu clientul.
Așadar, începând cu 07.11.2024 împuternicirea avocațială va fi suficientă în fața autorităților/instituților publice pentru obținerea de certificate de naștere, căsătorie, deces, ori extrase de pe actele de stare civilă (simple sau multilingve), și de asemeni pentru reprezentare în procedura administrativă de schimbare de nume.