Partajul judiciar presupunea taxe de timbru extrem de mari până acum. În data de 08.10.2024 Parlamentul a adoptat un proiect de lege ce reduce semnificativ taxa de timbru la partaj. De asemeni, dacă părțile ajung la o soluție amiabilă pe parcursul procesului și depun la dosar o tranzacție avocațială, li se va restitui jumătate din taxa de timbru. Judecătorii au o nouă obligație de a îndruma părțile privind ajutorul public judiciar privind un avocat atunci când nu au asistență juridică.
Legea 268/2024 a fost promulgată și publicată în Monitorul Oficial nr 1089 din 31.10.2024, intrând în vigoare începând cu data de 03.11.2024. Toate procesele de partaj deschise începând cu 03.11.2024 vor beneficia de dispozițiile și facilitățile de timbraj prevăzute în această lege.
Expunem principalele modificări legislative adoptate în domeniul taxelor de timbru și privind ajutorul public judiciar:
- taxa de timbru la partajul judiciar pentru imobile se va calcula la valoarea bunului și va fi sub 2% din această valoare; uneori, în funcție de valoarea imobilului se poate ajunge și sub 1% din valoarea imobilului, existând praguri valorice (momentan taxa era descurajantă fiind de 5% din valoarea imobilului, indiferent de pragul valoric). În atare condiții taxa de timbru se va reduce foarte mult iar partajul judiciar va fi o opțiune mai bună ca partajul notarial în anumite situații.
- dacă sunt cereri conexe partajului raportate la stabilirea calității de coproprietar și stabilirea cotei-părți ce se cuvine fiecărui coproprietar, precum și cereri privind stabilirea calității de moștenitor și a cotei-părți ce se cuvine fiecărui moștenitor, taxa judiciară va fi de 50 de lei pentru fiecare coproprietar sau comoștenitor.
- taxa de timbru pentru divorț prin acord, divorț din culpa unui soț sau generat de separarea în fapt, va fi de 200 lei; pentru divorțul din motive de sănătate ce fac imposibilă conviețuirea/continuarea raporturilor de familie, taxa de timbru va fi de 50 de lei
- pentru despăgubiri (daune morale) la divorț taxa de timbru va fi de 50 de lei; la fel pentru prestația compensatorie ca umare a divorțului taxa de timbru va fi tot de 50 de lei
- pentru plățile privind taxa de timbru va trebui ca cel care face plata electronică sau prin ordin de plată să indice dosarul sau cererea pentru care a făcut plata; documentul electronic emis de bancă ori aplicație este suficient și prezumă efectuarea unei plăți valabile
- se va restitui jumătate din taxa de timbru în cazul în care părțile, pe parcursul procesului, inclusiv în fază de apel, s-au conciliat și au încheiat o tranzacție judiciară (de obicei astfel de tranzacții sunt redactate de avocat), precum și atunci când pârâtul achiesează la pretențiile reclamantului. Până acum doar acordul de mediere avea ca efect restituirea taxei de timbru. Prin noua normă s-a semi-remediat o problemă des întâlnită în practică în care o tranzacție avocațială muncită de avocații din proces nu avea acest efect de restituire a taxei, ci aceasta trebuia să ia forma unui acord de mediere (ce deseori se întocmea strict ca o formalitate, ca să aibă acest efect de restituire a taxei de timbru). Noua normă încurajează avocații să concilieze părțile și să închidă litigiul/dosarul pe cale amiabilă. Semi-reparația se raportează tot la acordul de mediere vs tranzacția avocațială, și e jumătate de reparație deoarece prin acordul de mediere se restituie 100% din taxa de timbru în majoritatea litigiilor (doar dacă litigiul este legat de transferul dreptului de proprietate, constituirea altui drept real asupra unui bun imobil, partaje şi cauze succesorale taxa ce se restituie este de 50%), pe când în noua reglementare în toate litigiile o tranzacție avocațială judiciară conduce la restituirea doar a unui procent de 50% din taxa plătită și nu de 100% cum e în majoritatea litigiilor mediate. Consider că tranzacția avocațială trebuia să aibă același efect ca acordul de mediere, deci în baza tranzacției să se restituie 100% din taxa de timbru, așa ar fi fost o reparație integrală.
- se reglementează faptul că onorariul avocaților ce se desemnează drept curatori speciali se va fixa în funcție de valorile onorariilor de avocat stabilite pentru asistența juridică ca ajutor public judiciar (până acum instanțele nu aveau norma aceasta de corelare)
- ajutorul public judiciar va putea fi acordat și asociațiilor fără scop lucrativ adică ONG-urilor dacă acționează pentru apărarea drepturilor și intereselor unor persoane sau grupuri aflate în situații speciale ori pentru ocrotirea unui interes de grup ori general
- la primul termen de judecată la care părțile sunt citate instanța le va informa despre posibilitatea de a formula cerere de acordare a ajutorului public judiciar privind în special asistența juridică prin avocat, precum și despre condițiile și formele concrete în care acest ajutor poate fi solicitat și acordat. Este o nouă obligație pentru judecători ca, atunci când au în sală părți ce nu au avocat, să discute cu acestea posibilitatea de accesare a unui avocat plătit de stat, ca formă de ajutor public, tocmai prin intermediul și decizia instanței în fața căreia se află. Această obligație nu exista până acum pentru judecători.
- cererile de revenire la ajutorul public judiciar nu mai pot fi făcute decât în cursul procesului. După finalizarea procesului, nici o instanță nu mai poate interveni ori reveni în ceea ce privește ajutorul public judiciar acordat. Până acum nu exista acest termen limită.