Meniu Închide

2 iunie 2020 – termenul maxim în care pot fi contestate amenzile primite pe perioada stării de urgență

În condițiile în care starea de urgență va înceta la data de 14.05.2020, se vor reactiva termenele de prescripție și de decădere înghețate prin dispozițiile din Decretele de instaurare și menținere a stării de urgență. Aceste Decrete nu au fost declarate neconstituționale, producând în continuare efecte juridice.

Toate amenzile date pe perioada stării de urgență vor putea fi contestate până pe 02.06.2020 inclusiv. Cele date pe motive de nerespectarea măsurilor dispuse pe perioada stării de urgență, deci în temeiul OUG 1/1999 sunt nelegale, prin neconstituționalitatea lor declarată de CCR în data de 06.05.2020. 

Decretele de instaurare și menținere a stării de urgență au înghețat termenele de decădere și de prescripție.

Termenul de contestare a Procesului Verbal de contravenție este de 15 zile. Aceste termen este, juridic vorbind, un termen de decădere. Persoana care a fost sancționată contravențional are dreptul să formuleze plângere contravențională – să conteste Procesul Verbal de contravenție – în termen de 15 zile de la comunicarea lui. Dacă în aceste 15 zile nu a depus plângere contravențională împotriva acestui Proces Verbal, este decăzută din dreptul de a o mai depune ulterior. Dacă totuși o depune fizic sau electronic la instanță ea va fi respinsă ca tardivă și orice demers și toate cheltuielile ei vor fi zadarnice.

Termenul de 15 zile începe de la comunicarea Procesului Verbal de contravenție. Comunicarea procesului verbal se face prin înmânare dacă persoana amendată acceptă înmânarea. Dacă refuză înmânarea ori dacă nu este prezentă la momentul încheierii Procesului Verbal de contravenție, comunicarea procesului-verbal se face prin poștă, cu aviz de primire, sau prin afișare la domiciliul sau la sediul contravenientului. Operațiunea de afișare se consemnează într-un proces-verbal, semnat de cel puțin un martor.

Dacă comunicarea este făcută conform procedurilor legale, de la data comunicării, cel care a fost sancționat are dreptul să facă plângere contravențională, dacă se consideră nedreptățit ori dacă procedura contravențională nu a fost respectată de agent.

Pe durata stării de urgență termenul de 15 zile a fost înghețat, în sensul că nu a început să curgă atât timp cât sancțiunea a fost aplicată pe durata stării de urgență (diferența este notabilă pentru faptele constatate pe perioada stării de urgență dar sancționate după) . Termenul de 15 zile pentru formularea plângerii contravenționale a fost înghețat pentru orice proces verbal de contravenție în orice domeniu în care s-au aplicat sancțiuni contravenționale, nu numai referitor la măsurile luate pe durata stării de urgență. Astfel că pot fi formulate plângeri contravenționale raportate la Procese Verbale de contravenție din orice domeniu de drept: rutier, silvic, ordine publică, mediu, construcții, concurenței, GDPR, etc.

Termenul de 15 zile se reactivează de drept, automat, la încetarea stării de urgență. Așadar termenul de decădere de care facem vorbire începe să curgă în prima zi următoare celei în care se termină starea de urgență. În condițiile în care starea de urgență se va termina în data de 14.05.2020, prima zi în care termenul de 15 zile începe să curgă este 15.05.2020.

Pentru stabilirea ultimei zile în care se poate formula o plângere contravențională trebuie stabilit regimul juridic al termenului de decădere stabilit pe zile. Codul Civil dispune că atunci când termenul se stabilește pe zile, nu se ia în calcul prima și ultima zi a termenului. Termenul se va împlini la ora 24,00 a ultimei zile. Dacă ultima zi a termenului este o zi nelucrătoare, termenul se consideră împlinit la sfârșitul primei zile lucrătoare care îi urmează.

Din cele de mai sus reiese că ultima zi în care se poate formula la instanță o plângere contravențională este ziua de marți 02.06.2020 orele 23.00 (poate fi trimisă prin e-mail, fax) pentru toate și pentru orice fel de contravenție aplicată pe perioada stării de urgență. 

În orice caz, se va formula o plângere contravențională de anulare a Procesului Verbal în condițiile în care cel amendat consideră și probează că amenda este nelegală, nejustificată, netemeinică, disproporționată (prin raportare la gradul de pericol social), aplicată abuziv de organul constatator. Nelegalitatea amenzilor date în temeiul OUG 1/1999 nu mai trebuie dovedită ci doar invocată Decizia CCR din 06.05.2020.

Formularea plângerii contravenționale nu înseamnă câștigarea procesului, ci doar începutul lui. Gestionarea a procedurilor judiciare, plata la timp a taxelor, punerea la dispoziția instanței a materialului probator, răspunsul la întâmpinarea/poziția intimatului, respectarea dispozițiilor instanței pe parcursul procesului, dezbaterea, sunt câteva din sarcinile celui care deschide un proces. Nerespectarea acestora poate conduce la pierderea procesului ori la alte sancțiuni judiciare.

Print Friendly, PDF & Email
Posted in Noutăți Juridice și Judiciare, Drept Contravențional

Postări recente

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *