Meniu Închide

Raportul Consiliului Legislativ referitor la anularea prin lege a amenzilor aplicate în temeiul normelor privind starea de urgență

În data de 29.05.2020 Consiliul Legislativ a transmis Senatului avizul favorabil privind proiectul legislativ de anulare prin lege a amenzilor aplicate în temeiul normelor privind starea de urgență. Raportul are solicitări de eliminare a unor articole și alte câteva mențiuni și completări, printre care:

  • constatarea nulității nu se poate face pe cale legală (printr-o lege) ci doar pe cale judiciară (printr-o hotărâre judecătorească); astfel că articolul 1 din proiectul legislativ trebuie eliminat pentru a se respecta principiul echilibrului și separației puterilor în stat
  • o altă problemă a proiectului de lege este cea referitoare la excluderea faptelor contravenționale de nerespectare a izolării sau carantinării. Conform proiectului de lege aceste fapte nu beneficiază de clemență contravențională sau de amnistie contravențională. Consiliul Legislativ este de părere că excluderea acestor fapte este în neconcordanță cu Decizia CCR 152/2020. Curtea Constituțională nu prevede vreo excepție cu privire la aceste fapte. În consecință o astfel de normă ar fi neconstituțională pentru că stă în contradicție vădită cu decizia CCR. Restrângerea ariei de aplicare a deciziei CCR prin această lege ar fi nelegală.
  • se menționează că actualmente nu este reglementată expres o dispoziție care să explice ce se întâmplă cu o normă contravențională declarată neconstituțională. În acest context trebuie făcută aplicarea dispozițiilor de trimitere la legea penală pentru completările necesare. Astfel, dispozițiile în materie contravențională se completează cu dispozițiile în materie penală. În consecință, atunci când o normă contravențională este declarată neconstituțională operează o dezincriminare de drept, nemaifiind nevoie de o plângere contravențională. În acest sens dezincriminarea unui contravenții s-ar numi o decontravenționalizare. În acest sens, citându-l pe Mircea Ursuța, decontravenționalizarea operează de drept (ope legis), procesele verbale pierzându-și forța executorie și legalitatea de titlu executoriu cu consecința inexistenței respectivei creanțe fiscale. (n. n. totuși aceste aspecte rezultă din interpretarea dispozițiilor legii și nu avem o normă clară și expresă în baza căreia organele fiscale să radieze amenzile de pe rolul fiscal, astfel că la acest moment este necesară plângerea contravențională)
  • Consiliul Legislativ consideră oportună o intervenție legislativă și o reglementare clară și previzibilă în materia contravențiilor pentru situația în care o faptă contravențională nu mai este prevăzută de lege ori a fost declarată neconstituțională. Astfel că ar fi mai bună o completare a OUG 2/2001 în sensul celor statuate de doctrină și de deciziile anterioare ale CCR, astfel cum sunt indicate la punctul anterior
  • raportat la mențiunea din proiectul legislativ referitoare la returnarea sumelor de bani plătite deja de contravenienți, Consiliul Legislativ opinează că o astfel de prevedere este benefică deoarece nu se regăsește în nici o reglementare contravențională și nici nu se poate aplica pe baza analogiei cu  reglementările de la regimul penal deoarece în domeniul penal nu există această instituție care să fie incidentă/aplicabilă.

 

Print Friendly, PDF & Email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Postări recente