Meniu Închide

Starea de alertă este nelegal instituită. Toate acțiunile și măsurile sunt lovite de nelegalitate

UPDATE 18.05.2020:

Abia astăzi 18.05.2020 s-a emis Hotărâre de Guvern așa cum cere legea. Urmează ca Parlamentul să o încuviințeze.

 

______________________________________________________________________

Parlamentul a stabilit norme clare privind instaurarea stării de alertă și competențele autorităților privind această situație. Prin Legea 55/2020, promulgată în 15.05.2020, s-a stabilit că starea de alertă va fi instituită prin Hotărâre de Guvern.

În mod contrar legii, Guvernul Orban nu a instituit starea de alertă prin Hotărâre de Guvern, ci starea de alertă a fost instituită printr-o hotărâre a Comitetului Național Pentru Situații de Urgență. Acest lucru face ca starea de alertă să fie instituită în mod nelegal, atrăgând nelegalitatea (și deci nulitatea) tuturor actelor și măsurilor subsecvente.

Emiterea de către Comitetului Național Pentru Situații de Urgență a unei hotărâri pentru care acest comitet nu este abilitat de lege, este o încălcare gravă a normelor statului de drept și un derapaj imens al democrației. O instituție nu se poate subroga în rolul și atribuțiile altei instituții.

Mai mult, Legea 55/2020 spune că dacă starea de alertă se instituite pe cel puțin jumătate din UAT de pe teritoriul țării, sau pe întreg teritoriul țării, Hotărârea se supune încuviințării Parlamentului. În această situație Parlamentul o poate încuviința integral sau o poate cenzura (  o poate adopta cu modificări).

Guvernul nu a ținut cont de procedurile legislative și de normele de tehnică legislativă, ba chiar și-a violat propria lege. Legea privind starea de urgență a fost inițiată de Guvern și trimisă la Parlament, unde a fost adoptată cu modificări. Guvernul nu a ținut cont de prevederile Legii trimise la promulgare, deci adoptate de Parlament, sfidând singura autoritate legiuitoare cu atribuții privind limitarea/îngrădirea drepturilor.

Mai mult, acum 3 zile, Curtea Constituțională a statutat în mod explicit că orice îngrădire a drepturilor și libertăților se va face strict prin Lege dezbătută și aprobată de Parlament. Decizia CCR nr 157 este obligatorie din 15.05.2020, dată când a fost publicată în Minitorul Oficial nr 397. 

Guvernul a trecut cu cizma și peste Parlament și peste Curtea Constituțională, prin adoptarea în mod nelegal a unor acte ce îngrădesc drepturi fundamentale pe o perioadă nespecificată de timp (poate până la Crăciun?).

În considerarea celor de mai sus, opinăm că până la intrarea în vigoare a Legii privind starea de alerta pe timpul pandemiei și până la instituirea stării de urgență în mod legal prin Hotărâre de Guvern încuviințată de către PARLAMENT prin LEGE (integral sau cu modificări), nu există nici un cadru legal de limitare a drepturilor cetățenilor. În acest sens nu există nici un cadru legal nici pentru sancțiunile contravenționale

Practic toate actele, măsurile, acțiunile autorităților, desfășurate în baza Hotărârii 24/14.05.2020 emisă de Comitetul Național Pentru Situații de urgență, sunt lovite de nelegalitate.

Amintim că dreptatea nu se poate face printr-o nedreptate, legea nu se poate face printr-o nelegalitate. Altfel, am fi într-un stat totalitar, nu de drept. Pandemia nu justifică nici o nedreptate, nici o nelegalitate.

Solicităm Avocatului Poporului implicarea în acest context ce lezează principiile și baza democrației, și intervenția activă privind restabilirea unui context legal. În acest sens am și făcut astăzi data publicării prezentului material o petiție către Avocatul Poporului.

Print Friendly, PDF & Email
Posted in Drept Contravențional, Noutăți Juridice și Judiciare

1 Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *