Nu toți șoferii condamnați pentru ucidere din culpă vor merge direct la închisoare.
Un proiect de lege denumit de inițiatori ”Legea Anastasia” (Legea Învierii, ”anastasia” însemnând înviere în terminologia greacă) este cu adevărat o revoluție în materia regimului sancționator penal din România. Proiectul a fost introdus în 2022 pe rolul Parlamentului, iar în ședința din 06.02.2023 a fost adoptat de senatori cu 111 de voturi „pentru”, fără niciun vot contra sau abținere, deci cu unanimitate. Inițiativa merge la Camera Deputaților, for decizional.
Dacă va fi promulgat proiectul va aduce câteva noutăți cu caracter revoluționar în materie de infracțiuni rutiere și sancțiuni penale, așa cum vom relata mai jos.
Inițiatorii proiectului urmăresc prin această lege diminuarea faptelor șoferilor de a se urca la volan fără permis/drept de a conduce sau după ce au băut alcool ori au consumat substanțe narcotice, și implicit diminuarea accidentelor rutiere provocare de aceștia.
Legea are ca obiectiv exclusiv accidentele rutiere provocate de persoane care nu au permis ori drept de a conduce sau au permis/dreptul de a conduce dar au consumat alcool ori substanțe stupefiante (droguri), fapte care au avut ca și consecințe moartea unor persoane. Nu sunt deci incluse accidentele rutiere soldate cu vătămări corporale din culpă. Nu sunt incluse nici faptele contravenționale care au avut ca urmare moartea unor persoane.
În astfel de cazuri este vorba de un concurs de infracțiuni: o infracțiune la regimul rutier și o infracțiune contra vieții. Legea nouă reglementează așadar regimul executării pedepsei în materia concursului de infracțiuni, raportat la gravitatea lor. Un astfel de concurs de infracțiuni va avea ca rezultantă o pedeapsă cu închisoare, pedeapsă rezultantă ce se va executa prin încarcerare, judecătorul neavând drept de opțiune între suspendarea executării ori executarea în penitenciar.
Dacă proiectul va deveni lege, instanțele vor fi obligate să dispună executarea pedepsei în regim penitenciar, indiferent de persoana inculpatului și indiferent de cuantumul pedepsei efectiv aplicate (beneficiul suspendării este acordat generic pentru pedepsele de până la 3 ani închisoare). Condamnatul va avea însă intangibile drepturile din materia executării pedepselor cu privire la liberarea condiționată.
Juridic vorbind legea elimină beneficiul suspendării executării pedepsei acordat inculpaților din aceste dosare, urmând ca pedeapsa aplicată acestora, indiferent de cuantumul acesteia, să fie executată în regim penitenciar în toate cazurile. Aceste dispoziții se vor aplica și persoanelor care sunt la primul contact cu legea penală, deci și celor care nu au nici un fel de antecedente penale. De asemeni aceste dispoziții se vor aplica indiferent de numărul victimelor. Până acum o mare parte din inculpații din aceste dosare primeau de la instanțe beneficiul suspendării executării pedepsei, deci nu mergeau la penitenciar, mai ales cei care nu aveau nici un fel de recidivă ori antecedente penale sau contravenționale cu privire la alcool, consum de substanțe ori conducere fără permis.
Așa cum spuneam mai sus, proiectul de lege vizează infracțiunea de ucidere din culpă raportată la, generată de sau în concurs cu o infracțiune rutieră. Altfel spus, orice infracțiune rutieră prevăzută la art. 335 și 336 Cod Penal care a avut ca urmare un accident rutier din care a rezultat o victimă, va intra sub cupola dispozițiilor de mai sus.
Infracțiunile de mai sus fac referire la fapte precum conducere fără permis, conducere cu permis dar fără categorie corespunzătoare, conducere cu un permis care a fost anulat sau retras, conducere în condițiile în care dreptul de a conducere era suspendat, conducere cu un permis străin care nu dă dreptul de a conduce pe teritoriul României, conducere sub influența alcoolului (0,80 g/l în sânge – sunt excluse deci contravențiile) sau a unor substanțe psihoactive. Orice persoană care săvârșește una din infracțiunile de mai sus și provoacă un accident mortal, dacă va fi găsită vinovată, va fi condamnată la pedeapsa închisorii pe care o va executa în regim penitenciar.
În concluzie, nu toți șoferii condamnați pentru ucidere din culpă vor merge direct la închisoare. Cei care au săvârșit doar infracțiunea de ucidere din culpă, fără o altă infracțiune rutieră, vor avea în continuare dreptul de a beneficia de suspendarea executării pedepsei. De asemeni cei care au săvârșit doar infracțiunea de ucidere din culpă în concurs doar cu o contravenție rutieră, vor avea în continuare dreptul de a beneficia de suspendarea executării pedepsei. La fel, cei care au săvârșit doar infracțiunea de ucidere din culpă în concurs cu alte infracțiuni rutiere – de exemplu – punere în circulație sau conducere vehicul neînmatriculat, refuz sau sustragere de la prelevare de probe/mostre biologice ori alte astfel de infracțiuni, vor avea în continuare dreptul de a beneficia de suspendarea executării pedepsei. În atfel de situații, dreptul acesta va depinde exclusiv de judecător, instanța fiind cea care decide dacă va acorda sau nu acest drept/beneficiu al suspendării, în funcție de toate actele/datele dosarului.
Legea este în faza de proiect. Dacă va fi promulgată, ea se va aplica doar faptelor săvârșite după intrarea ei în vigoare.
Buna seara. Aș avea o întrebare: am avut un accident rutier (asigurarea necorespunzătoare la efectuarea manevrei de depășire pe DN 19 in afara localității), soldat cu 4 victime (2 răniți printre care și eu, și 2 morți). Ideea este că șoferul vinovat de producerea accidentului avea o concentrație alcoolica de 1,03 g/l alcool pur în aerul expirat. In trecut a mai fost condamnat cu suspendare la 8 luni conf. Art.336 CP. Și termen de încercare 5 ani. Au trecut acei 5 ani de încercare în care nu s-au comis infracțiuni de nicio natură. Întrebarea mea este că instanța de judecată poate să-i de-a o pedeapsa cu sespundare? Va mulțumesc.
Teoretic da, poate lua cu suspendare, dar depinde de foarte mult factori: daca isi recunoaste vina, daca pedeapsa anterioară a fost tot cauzata de alcool, dacă era sau nu in termenul de incercare, etc.